Dames recreanten Exito – HV Kwiek

Het nieuwe seizoen begon voor ons met een behoorlijke verrassing. Normaal begint voor ons de competitie zo half oktober/ eind oktober, maar nu had de bond de eerste wedstrijd gepland op 29 september. Een maandagavond om 21.00 uur.

Ons vakantie vet is nog niet eens verdwenen na anderhalve training en we moeten al aantreden.
Dit seizoen hebben we met succes Barbara Kuipers weten te verleiden tot handballen bij ons in het gezellige recreanten team. We zijn er dolblij mee, want er waren een paar uitvallers. We worden een dagje ouder en de gebreken beginnen te komen. Hilleen zit nog steeds met haar vinger, Madelien is gestopt en ook Lilian kreeg te horen van haar arts dat het wel heel onverstandig was om door te gaan met handballen. Zo jammer, maar verstandig besluit om toch te stoppen en vanaf te tribune aan te moedigen. Lilian bedankt voor alle mooie handbaljaren ! ( dom dat je het niet aan het eind van het vorig seizoen had gezegd. Had je te minste nog een medaille en een T-shirt gehad …)
Anita kuipers heeft wel zo’n T-shirt en een medaille gehad, hmmm, daar kom ik op terug.
We begonnen met de Sjonnies, o nee de Anita’s (double A coaches) op de bank.
Exito zag er spectaculair uit. Redelijk jonge en lange meiden.
Het eerste doelpunt was ook voor de thuisploeg. Zo die meiden konden knallen. Gelukkig hebben wij nu verjonging en versterking van Babs. Die stelde met 1-1 orde op zaken. (dachten we)
De beginfase was toch echt voor Exito. Hoewel dit in de score niet zo tot uitdrukking kwam. Onze goalie Irma was met wat doping in de knieën geprepareerd voor het nieuwe seizoen. Ze pareerde vele schoten.
Het was 3-1 toen Petra met een mooi schot onderin de 3-2 scoorde. De 4-2 konden we niet voorkomen, maar toch kregen we gaandeweg verdedigend meer grip op ze. Jessica heeft vermoedelijk in de vakantie ook wat toverdrank gehad van een één of andere druïde, want die was bijzonder fel en attent op de hoek. Er kwam daar niemand langs en iedere terug ketsende bal was voor haar.
Via een paar goed lopende aanvallen kwamen we notabene zelfs op voorsprong. Zowel Tineke, Margrit als Suzan konden door goed loopwerk in de aanval en goede strakke passes de bal achter de keepster van Exito in het doel werken.
De trainer-coach van de tegenpartij werd er zelfs een beetje nerveus van en spoorde zijn dames nog meer aan. Dit resulteerde toch in een 6-5 voorsprong bij rust voor de thuisclub.
Na de rust hadden we moeite het ritme weer te hervinden. Exito kon ondanks uitstekend keeperswerk van Irma uitlopen tot 9-5
Wat we zelf ook probeerden, het scoren wilde niet echt lukken. We missen waarschijnlijk nog een beetje scherpte. De conditie ging ook parten spelen. Wisselen was in trek. Zo erg zelfs dat Margrit met een diepe zucht Petra verzocht toch nog even te blijven staan, ze zat net.
En net toen we er een beetje moedeloos van werden, stapte ons geheime wapen in het veld. Anita Kuipers had weliswaar afscheid genomen en zou als coach verder gaan, maar ze is nog wel steeds spelend lid van HV Kwiek. Tjonge, ik zag persoonlijk ook geen lichamelijke beperking. Als een jong kalfje dat voor het eerst, na een lange winter, in de wei kwam dartelde ze in het rond. ( dus hmmm ging het nu om dat T-shirt of die chocolade medaille….)
Zonder gekheid het was net even het steuntje wat we nodig hadden. Tineke scoorde eindelijk de 9-6. Exito knalde nog 1 keer raak, maar Barbara geïnspireerd door de dadendrang van moeders en door haar nieuwe schoenen had het laatste woord met de 10-7 en de 10-8.
Toch kunnen we terug kijken op een prima eerste wedstrijd. We hebben ons prima geweerd. We kunnen met vertrouwen het seizoen tegemoet gaan.