Handbalheren Kwiek naar halve finale afdelingsbeker

Het Payroll Company-team uit Hoogeveen mocht het dinsdagavond in eigen huis in de 3de ronde van de afdelingsbeker opnemen tegen 1ste klasser Actief uit Paterswolde.

Met in het achterhoofd nog het kersverse kampioenschap en de liefst 20 overwinningen in evenzoveel duels waren de heren gebrand op een overwinning tegen deze laagvlieger uit de 1ste klasse. Kwiek moest het uiteraard nog altijd stellen zonder Erik Dekker die voorlopig uit de roulatie is en ook Willem Jan Hut was afwezig vanwege studieverplichtingen. Tel daar een van een blessure herstellende Jack Pruijn bij op om tot de conclusie te komen dat dit varkentje op voorhand nog niet gewassen was.

Daar dachten echter de 7 basisspelers van Kwiek anders over. De eerste 10 minuten werden de heren uit Paterswolde afgetroefd op een stukje effectiviteit in de afronding en ook de dekking stond wederom uitstekend. Hierdoor waren er slechts 6 minuten nodig om Actief op een 5-0 achterstand te zetten. Ondanks wat slordigheden in het spel bleef deze stand gehandhaafd tot 10-5 om vervolgens verder uit te lopen naar een veelzeggende 16-8 ruststand. In de rust werd er echter op gewezen dat het nog geen gelopen koers was en Actief liet zich in de tweede helft niet makkelijk naar de slachtbank brengen maar had geen kans om echt in de wedstrijd te komen. Pas bij een stand van 23-10 nam Kwiek wat gas terug en kwam men ook aan de zijde van Actief wat makkelijker tot scoren.

Kwiek kwam echter geen enkel moment in gevaar, temeer omdat aan Actief zijde er veelvuldig tegen een al dan niet terechte 2-minuten tijdstraf opgelopen werd. Dit overkwam Kwiek echter ook regelmatig waardoor beide partijen in het laatste kwartier vaker met 5 veldspelers in het veld stond dan de benodigde 6. Het laatste kwartier werd mede hierdoor niet het meest aantrekkelijke voor het publiek maar het bereiken van de halve finale was voor de heren belangrijker. De uitslag van 30-19 was dan ook zeker niet geflatteerd en volledig terecht. Het wordt deze week afwachten wie er uit de koker komt als tegenstander. Uiteraard hopen de heren op een thuisduel, wellicht tegen middenmoter SVBO uit de 1ste klasse maar wellicht treffen ze ook de nummer 2 van dit seizoen Merna uit Leens. Ongeacht de tegenstander willen de heren graag de kers op de taart dit seizoen en zal er hard gewerkt worden om de finale te bereiken. De halve finale van de afdelingsbeker wordt in de week van 13 t/m 16 mei gespeeld.