Indoorbeachhandbalevenement zet HV Kwiek Hoogeveen weer op de kaart

Na maanden van intensieve voorbereidingen vond afgelopen weekend in Paardencentrum Diana Boer het 1ste Indoor Beachhandbaltoernooi van Nederland plaats.

JRT_5113_1_.jpg

Handbalvereniging Kwiek heeft als relatief kleine vereniging een fantastisch evenement neergezet waar gerenommeerde Eredivisieclubs - die met hun jeugdteams aanwezig waren - vol lof over zijn.

Aan de Tuindersweg in Elim was een geweldige Beachhandbalaccomodatie opgetrokken waar van ´s ochtends 10 uur tot uiteindelijk na zessen op 4 Beachhandbalvelden door 33 teams gestreden werd om het eremetaal. In alle categorieën was Kwiek goed vertegenwoordigd en ondanks dat er helaas geen podiumplaats werd behaald kunnen ook de Kwiekteams terugkijken op een uitstekend resultaat.

In de bij vlagen bomvolle Beachhandbalarena werd de ochtend geopend door de jongens C-jeugd waarna het ochtendprogramma verder werd gevuld met de meisjes C-jeugd en de dames B-jeugd.
Vooral bij de jongens C-jeugd was de beslissing een ware thriller. Unive Achilles Apledoorn en Unitas Rolde moesten in de “Golden Goal” bepalen wie er winnaar werd. Unitas scoorde deze waardoor in deze categorie de wisseltrofee mee naar Rolde ging. Bij de dames B-jeugd was het een duidelijke overwinning voor Kwiek Raalte. De meisjes C-jeugd leverde een superfinale op. Het betrof de teams van Eredivisionist Mizuwai Dalsen tegen Kwiek Raalte. Deze finale gaf een eindstand van 1-1 in sets waardoor de doelpunten (14-10) bepalend waren en ook hier Kwiek Raalte de beker mee nam.

In de middagpauze werden alle aanwezigen getrakteerd op een demonstratiewedstrijd van de heren van TSHC Camelot uit Tilburg tegen Eredivisionist E&O uit Emmen.
De heren van Camelot spelen wekelijks 3 a 4 keer Beachhandbal en zijn daarmee in Nederland het team wat het meest investeert in Beachhandbal. De heren van E&O daarentegen spelen nauwelijks beachhandbal maar staan zondag 2 juni a.s. wel in de Bekerfinale van Nederland en speelden afgelopen zaterdag nog voor een ticket om de Landstitel. Met spelers als Leon van Schie, Tommie Falke en Johan Bos stond er een flink aantal basisspelers uit de Eredivisie in de Beachhandbalarena.
Gadegeslagen door enkele honderden toeschouwers maakten ze er een leuke pot van met diverse acties die bij het Beachhandbal 2 punten opleverden. Het publiek bedankte beide teams voor hun demo waarna het toernooi weer verder ging volgens schema om de 80 wedstrijden af te wikkelen.

Bij de dames senioren werd de finale uiteindelijk beslecht middels een Shoot-out waarbij de dames van HV Lelystad er uiteindelijk ten koste van HVZ Vinvendi vandoor gingen met de beker. Bij de heren was het niet minder spannend en moesten de heren van het demoteam van Camelot tot de laatste wedstrijd de heren van Actief Klazienaveen naast zich dulden. Op onderling resultaat zouden de heren van Actief zelfs de beker hebben meegenomen, maar op totaaldoelsaldo kwamen de heren uit Tilburg toch als terechte winnaar uit de koker.

Hiermee werd de dag afgesloten en konden deelnemers en organisatie terugzien op een zeer geslaagd evenement. Met behulp van zo’n 20 vrijwilligers en 15 scheidsrechters is er een nieuw evenement in de gemeente Hoogeveen neergezet waarbij iedereen al uitkijkt naar een volgende editie. Of deze er komt zal blijken uit de evaluatie welke binnenkort zal plaatsvinden. Gezien alle positieve reacties lijkt dit slechts een kwestie van tijd.

Hieronder alvast enkele foto's van het evenement. De overige foto's zullen zo snel mogelijk worden geplaatst in het fotoalbum, hou onze site dus in de gaten.