Recreanten HV Kwiek – DOS Dwingeloo

16 februari een belangrijke wedstrijd in ons seizoen. DOS is koploper en een aantal speelsters van DOS hebben Hoogeveense roots.

Bovendien hadden we in Dwingeloo net verloren. We waren er dus op gebrand om goed te presteren in eigen huis.

Margrit mocht het geheel, met dank aan Dhr. J. Drent, vanaf de tribune bekijken. We hadden daarom Lena gevraagd om met ons mee te doen zodat we in ieder geval 2 wissels hadden.

De tribune was goed gevuld. Ongeveer net zo veel DOS supporters als Kwiek supporters en daar tussen door nog de vaste aanhang van Lena, die natuurlijk ook voor ons schreeuwden. Kortom een prima sfeer voor een leuke pot handbal.

Dhr. R. Kamminga was bereid gevonden om de wedstrijd te fluiten. Dat was op zich al heel dapper, gezien onze reputatie.

Het begon allemaal vrij kalmpjes. Een beetje aftasten van beide zijden. De openingstreffer kwam van de hand van Tineke. Een mooie lage bal in de lange hoek. DOS bleef vervolgens wel aandringen, maar Irma verdedigde haar doel met verve. De verdediging stond bij ons ook echt goed, maar aanvallend kwamen we er niet goed doorheen. Het bleef daardoor lange tijd 1 – 0 voor ons.

Uiteindelijk vond DOS het gaatje en kon de 1 – 1 scoren. Vlak daarna scoorden ze vanuit een snelle aanval ook de 1 – 2 . Dan gaat het een tijdje over en weer. DOS lukt het niet te scoren, maar ons ook niet. Een tactische wissel vanaf de bank. Hilleen gaat naar de opbouw en Lena naar de hoek.

Dat lijkt de gouden wissel. Lena kan Hilleen prachtig strak aanspelen en Hilleen scoort de aansluitingstreffer 2 -2 en even later vanuit dezelfde positie de 3-2.

Petra ziet het met lede ogen aan vanaf de bank. Hilleen staat op haar positie. Ze durft er bijna niet meer in.

We blijven gefocust in de verdediging. Tot aan de rust komt DOS er niet aan te pas. Alles wat toch richting doel gaat is voor Irma. Irma is normaal al goed, maar vandaag is er een persfotograaf. Ze gooit haar benen van links naar rechts alsof er geen botten inzitten. Ze wil persé goed op de gevoelige plaat. Wie weet wordt ze nog ontdekt buiten de Hoogeveensegrenzen.

In de aanval blijven we kalm en cool. We wachten onze kans af als een luipaard. Vlak voor rust kan Tineke nog fel toeslaan. 4 -2. Mooie stand om te rusten (voor ons in ieder geval)

DOS komt getergd van de bank. Ze gaan ervoor. Het begin van de 2e helft is inderdaad voor DOS, maar het resulteert slechts in 1 doelpunt.

Wij blijven in ons eigen tempo spelen. DOS wil wel sneller, maar past zich op één of andere manier moeiteloos aan ons tempo aan. Hilleen gooit er nog maar weer eens een doelpunt tegenaan. Haar derde !, het verschil is weer 2 punten. DOS brengt even later het verschil weer terug naar 1 punt.

Ondanks dat er weinig gescoord wordt, is het toch een spannende wedstrijd. Het publiek zit op het puntje van de stoel. Margrit kruipt bijna onder de stoel van de zenuwen. DOS is haar even haar “oude” club geweest. Ze wil persé dat we winnen en zij kan niets anders doen, dan toekijken.

Er wordt aan beide kanten een felle, maar faire strijd gestreden. 5 minuten voor tijd scoort Tineke de 6 – 4. Gelukkig voor ons is dit ook de eindstand.

Prachtig gestreden en prachtig gewonnen. De koploper geklopt. Het publiek was sowieso winnaar. Wat een strijd. Lena bedankt voor het meespelen, Hans Khoe bedankt voor de mooie actie foto’s die we later op facebook konden aanschouwen.

Irma was heel speciaal vastgelegd door Hans. Haar acties waren niet voor niets geweest. Nu maar hopen dat ze niet gescout is en dat we haar voor HV Kwiek kunnen behouden.