HEREN KWIEK VERLIEZEN NIPT IN NIJMEGEN

Het jonge Hoogeveense handbalteam heeft nipt verloren van Ha-Stu in Nijmegen (29-26). Kwiek, dat aantrad zonder Kosai Alkaseer en Matthijs Kleefman, kon gebruik maken van de diensten van Bas Krom die vanwege de licht geblesseerde spelers Aron Staaks (voet) en Yaman Tnesh (knie) mee kon doen in deze wedstrijd.

De tegenstander uit Nijmegen bestaat voor een deel uit buitenlandse studenten die het niveau van het team zeker omhoog halen. Een team met een aantal goede schutters en dat blijkt ook wel uit het gemiddelde doelpuntenaantal dat ze hebben per wedstrijd. Dat zijn gemiddeld 30 doelpunten per wedstrijd tegen gemiddeld 25 van Kwiek. Kwiek begon sterk aan de wedstrijd en via 1-0 waren het Dann Oelen, Mathijs van Veen en Michael Bodegraven die zorgden voor de 1-3. Via 4-4 maakte Leroy Staaks de eerste van zijn 5 doelpunten vanaf de linkerhoek (4-5). In het eerste kwartier bleef de dekking van Kwiek goed gesloten en waren het de opbouwers van Ha-Stu die tot scoren kwamen en via 5-6 (Jaimy Bosgra) was het halverwege 8-8. Kwiek kon Ha-Stu maar niet van zich afschudden en via 10-9 en 12-10 nam de Nijmeegse ploeg toch wat afstand. De te open dekking werd afgestraft door de tegenstander en Kwiek liep achter de feiten aan. De ruststand 15-13 was op zich een prima tussenstand en bood zeker kansen om de stand om te draaien in de tweede helft.
Rode kaart
Kwiek begon de tweede helft zeer sterk en het waren Michael Bodegraven (2x) en Leroy Staaks die 15-16 op het scorebord zetten. Ondanks het missen van een aantal 100% kansen bleef Kwiek aan de goede kant van de score. Bas Krom en opnieuw Leroy Staaks breidde de tussenstand zelfs uit naar 16-18, maar Nijmeegse mannen bleven bij en werden in het zadel geholpen door een direct rode kaart van Michael Bodegraven. Kwiek moest goed bij de les blijven. Via 17-19 (Jaimy Bosgra) nam Ha-Stu het initiatief en kwamen ze snel op 20-19. Het spel van Kwiek werd wat onrustiger, maar via twee keer Bas Krom (20-21) bleef het spannend en kon niemand de winnaar voorspellen. Zo bleven de ballen bij beide keepers om de oren vliegen en via de standen 23-22 (Yaman Tnesh) en 25-23 (Mathijs van Veen) kwam er met nog zo’n 6 minuten te spelen een tussenstand van 25-25 op het scorebord. Jaimy Bosgra en Bas Krom wisten het net te vinden, maar wellicht doordat Ha-Stu een thuisvoordeel had bleven zij aan de goede kant van de score. Via het 5e doelpunt van Leroy Staaks (26-26) waren het de gastgevers uit Nijmegen die in de slotfase 3 doelpunten maakten. De eindstand van 29-26 is een knap resultaat, maar gezien de tussenstanden was er toch zeker sprake van enige teleurstelling. Kwiek behoudt de mooie 4e plek op de ranglijst en komende zondag (12.50 uur) spelen de Hoogeveense mannen thuis tegen Artemis’15 uit Wehl die op dit moment de eerste plek op de ranglijst bezetten.