HEREN KWIEK WINNEN EENVOUDIG VAN ZWOLLE

Door de winst op HV Zwolle stijgen de Hoogeveense handballers naar de 2e plek op de ranglijst van de eerste klasse Oost. De rode lantaarndrager uit Zwolle kon in de eerste 10 minuten nog een beetje meedoen, maar moest uiteindelijk het onderspit delven (34-17).

Coach Peter Staaks had zijn spelers gewaarschuwd de tegenstander niet te onderschatten. Dat is iets wat altijd makkelijk in een jong team kan sluipen en daarom werd daar extra op gehamerd. Zwolle kan dan ook één keer op voorsprong en dat was in de eerste minuut (0-1). Daarna waren het Michael Bodegraven (3x) en Jaimy Bosgra (2x) die het heft in hun handen namen. (5-2). Toch bleven de Zwollenaren brutaal meedoen in de strijd en gaven niet op. Veel verder dan 6-5 kwamen ze ook niet, want na deze eerste 10 minuten leek de pijp al leeg bij de tegenstander. Kwiek liet in een korte tijd zien waarom het meedoet met de bovenste plekken want via doelpunten van Matthijs Kleefman (2x), Mathijs van Veen en Mick Kamminga liep Kwiek uit naar 11-5. De gevaarlijkste man van Zwolle, de linkeropbouwer, wist nog een keer te scoren, maar het waren opnieuw Matthijs Kleefman en Michael Bodegraven die de voorsprong vergrootte naar 13-6. Het gat was geslagen en Zwolle had geen schijn van kans meer. Het slotakkoord kwam op naam van Mathijs van Veen (2x) en de goed spelende Mick Kamminga (2x). Beiden wisten, tussen een paar breakouts van Zwolle, te scoren en brachten zodoende een ruststand van 17-9 op het scorebord. Geen verkeerde tussenstand ook mede gezien het feit dat er veel doorgewisseld werd op bepaalde momenten waardoor er veel beroep is gedaan op de jongere spelers van het team.

Zelfde spelbeeld in de tweede helft

Kwiek moest zichzelf weer opladen in de rust en in deze laatste helft van de wedstrijd was het toch belangrijk iets doen aan het magere doelsaldo van Kwiek (+9). Verdedigend gaat het in grote lijnen prima, maar het scorend vermogen laat soms nog wel te wensen over waardoor het Hoogeveense team te afhankelijk wordt van een aantal makkelijk scorende spelers. Het waren dan toch ook de jongere spelers die in de tweede helft meer initiatief namen en tot scoren kwamen. Via Jaimy Bosgra (2x) en middenopbouwer Aron Staaks bleef Kwiek doorgaan (20-11) en Zwolle bleef af en toe een speldenprikje uitdelen (20-12). Veel pijn deden die doelpunten niet en het spelbeeld bleef hetzelfde als de eerste helft. Keepers Ronnie Kroezen en Wesley Knol deden hun taak prima en Zwolle was simpelweg niet bij machte om het Kwiek moeilijk te maken. De 15 jarige Dann Oelen kwam twee keer mooi tot scoren (22-14) en via meerdere doelpunten van uitblinker Michael Bodegraven en Mathijs van Veen was het gat geslagen. (26-15). Linkerhoekspeler Yaman Tnesh liet in de laatste fase van de wedstrijd van zich horen middels 4 doelpunten (30-17) en door doelpunten van o.a. Mick Kamminga was de eindstand van 34-17 bereikt. Kwiek had eindelijk iets kunnen doen aan het magere doelsaldo (+24) en staat nu op een keurige 2e plek op de ranglijst.

Volgende week zijn de mannen waarschijnlijk een weekje vrij, vanwege de wedstrijd die op zaterdagavond gepland staat.